Hur och när ska man tänja?

Frågad av: Vanja Jonsson  |  Senaste uppdatering: 2 maj 2022
Betyg: 4.2 av 5 (74 betyg)

Statisk stretching bör undvikas innan ett träningspass där du vill behålla explosivitet och spänst i musklerna, exempelvis vid ett intervallpass. Muskeln kan liknas vid en gummisnodd som i normalläget har god elasticitet. Om du stretchar statiskt innan ett pass tänjs muskeln ut och blir slapp.

Se hela svaret på sats.se

Hur ska man tänja?

Vid tänjningar stannar man inte kvar i muskelns uttöjda position utan gungar fram och tillbaka. Tänjning är en rytmisk rörelse. Effekten av tänjningar blir inte någon töjning av musklerna för då måste töjningen kvarhållas i minst 6-7 sekunder utan en tänjning ger mer en uppvärmningseffekt i berörd led och muskel.

Se hela svaret på davidaston.se

Varför tänjning?

Regelbunden tänjning upprätthåller och förbättrar ledernas och musklernas rörlighet. Musklernas rörlighet, i synnerhet i höftområdet, inverkar också på ryggens rörlighet och funktion. En lugn och långvarig (30-60 sekunder) tänjning gör muskeln längre och då kan leden göra en större rörelse.

Se hela svaret på terveyskyla.fi

När under ett träningspass är det i regel bäst att bedriva Rörlighetsträning?

Därför ska du rörlighetsträna

Många har arbeten där de för det mesta sitter eller står still. Det statiska arbetet gör kroppen stel och instabil och ofta lider nacke och rygg av detta. Rörlighetsträning gör det möjligt att använda kroppen på ett bra och effektivt sätt, även i vardagslivet.

Se hela svaret på spinexnaprapater.se

Hur kan man utvärdera en period av styrketräning?

Periodisering – det längre perspektivet

I vardagligt tal brukar man prata om hårda veckor och lugna veckor, exempelvis två hårdare veckor med högre volym eller intensitet på träningen följt av en lugn vecka då kroppen ska återhämta sig och göra sig redo inför en ny hårdare period.

Se hela svaret på utbildning.sisuidrottsbocker.se

Då ska du se upp – din träningsvärk kan vara tecken på skada - Nyhetsmorgon (TV4)

23 relaterade frågor hittades

Hur utvärderar man ett träningspass?

För att lättare kunna hålla koll på din utveckling kan en träningsdagbok vara till stor hjälp. Med hjälp av en dagbok kan du gå tillbaka och utvärdera hur träningen sett ut över tid, hur olika träningsperioder har påverkat din prestationsförmåga, om det varit för mycket/för lite träning osv.

Se hela svaret på utbildning.sisuidrottsbocker.se

Vad är bra med en träningsdagbok?

Syfte: Tanken med dagboken är att du skall fundera över varför och hur man tränar och om man mår bättre av träning. Tanken är också att du skall reflektera över din egen prestation, träning och hälsa. Förhoppningarna är dessutom att du kommer att röra på dig mer tack vare att du faktiskt skriver ner din träningsdos.

Se hela svaret på pitea.se

Vad är ytterläge?

Om man tränar en muskel i det läge där gummibandet är som mest utsträckt, brukar man tala om en muskels ytterläge. Jobbar man i detta läge kan man alltså inte sträcka ut muskeln mer. Ett sådant muskelarbete tränar både rörlighet och styrka.

Se hela svaret på styrkeprogrammet.se

Hur ska man Rörlighetsträna?

Unna dig själv en välbehövlig paus. Du kan testa din rörlighet aktivt och passivt, vilket betyder att du i det första fallet gör en rörelse som utmanar din rörlighet med hjälp av egen muskelkraft, exempelvis gå ner i spagat. Vill du testa din passiva rörlighet behöver du däremot ta hjälp av yttre faktorer.

Se hela svaret på sats.se

Vad är viktigt att tänka på när man bedriver Rörlighetsträning?

Vad är viktigt att tänka på när man bedriver rörlighetsträning? Svar: Att inte töja kring en led på ett sätt som avviker från ledens naturliga anatomiska plan.

Se hela svaret på res.sli.se

Varför ska man stretcha när man är varm?

Du ska alltid värma upp innan du stretchar för att motverka muskelsträckningar när musklerna är kalla och stela. Uppvärmningen vidgar även blodkärlen så att din muskler förses med mer syre. Uppvärmningen höjer även temperaturen i musklerna så att flexibiliteten ökar och din muskler blir mer uthålliga.

Se hela svaret på runstar.se

Varför ska man värma upp och stretcha?

Den vanliga motionären gör troligen bäst i att fortsätta stretcha inför sina träningspass. Viktigt är emellertid att först värma upp kroppen för att förbereda den på ansträngningen. Då höjs temperaturen i musklerna, och det gör dem mer flexibla. Efter uppvärmningen kan du sätta igång med stretchingen.

Se hela svaret på magazine.decathlon.se

Vad innebär töjning?

Töjning (elongation) är ett enhetslöst, geometrioberoende mått på deformationsgraden hos en kropp som utsätts för en mekanisk kraft. Den betecknas med e för teknisk töjning eller ε (epsilon) för sann töjning.

Se hela svaret på sv.wikipedia.org

Hur man stretchar lårets baksida?

Baksida lår

Fäll med rak rygg överkroppen framåt över det böjda benet. Sätet ska sträva bakåt så att lårets baksida förlängs. Var avslappnad i benet och foten, låt tårna peka uppåt. För att stretcha hela benets baksida, räta på knäet.

Se hela svaret på kiropraktorcentrum.com

Varför ska man töja innan träning?

Korta, stela muskler minskar rörligheten kring kroppens leder. Genom att töja på musklerna tillräckligt mycket kan vi motverka dessa muskelförkortningar och öka rörligheten.

Se hela svaret på marathon.se

Hur länge ska man stretcha varje muskel?

För att få bästa effekt av stretchingen bör den utföras totalt sett i ungefär 20-30 minuter i sträck där varje stretchomgång pågår i 30-60 sekunder med ca. 10 sekunder vila mellan omgångarna. Ofta ser man idrottare stå och stretcha statiskt före en fotbollsmatch t. ex.

Se hela svaret på actifys.se

Hur ska man stretcha efter träning?

Tänj sakta ut muskeln tills du känner ett lätt motstånd och håll kvar i det läget i minst 15 sekunder, öka sedan spänningen en aning och håll kvar ytterligare 15 sekunder.

Se hela svaret på stc.se

Hur kan man genomföra rörelseträning?

Utför 5-10 repetitioner med en paus på 0-5 andetag i den lägsta positionen du kan. Genomför detta 1-3 ggr per tillfälle och 1-2 ggr / vecka. Att tänka på: Denna övningen går såklart att göra tillsammans med vikt, där vikten är till för att assistera dig till att få en bättre träning och komma längre ner.

Se hela svaret på frihetirorelse.se

Hur man stretchar axlar?

Beskrivning av stretch övning för axlarna liggandes

Låt armarna falla ut i en 90 graders vinkel. För sedan upp armarna rakt upp utmed golvet och sedan nedåt som ett dubbel W. Gör övningen 10 gånger långsamt, sträva att armarna hela tiden ligger mot golvet och försök att låt ryggen ligga avslappnad mot golvet.

Se hela svaret på foretagsmassagen.se

Vilket syfte har Rörlighetsträning?

Vilka syften har rörlighetsträning? Rörlighetsträning bygger på att töja de strukturer som finns runt en led. Syftet är att behålla och öka rörligheten runt en led.

Se hela svaret på quizlet.com

Vilka effekter har Rörlighetsträning?

Rörlighetsträning behövs för att bibehålla eller öka en rörlighet i samband med fysisk aktivitet eller för att öka rörligheten. Rörlighetsträningens effekter är minskad skaderisk, ökat välbefinnande, förbättrade idrottsprestationer och en mer hälsosam hållning.

Se hela svaret på medley.se

Vad är syftet med uppvärmningen?

Varför är det viktigt med uppvärmning? Ett mycket viktigt syfte med uppvärmning är att öka musklernas temperatur. Det är helt enkelt så att ju varmare musklerna är desto bättre fungerar de.

Se hela svaret på svenskdovidrott.se

Hur gör man en träningsplan?

Ett enkelt sätt att få en träningsplanering kan vara att hitta ett befintligt program mot ett uttalat mål som ligger på en utifrån sina egna förutsättningar realistisk nivå. Ett befintligt program kan även vara en grund och ett stöd att utgå från, när man gör en egen träningsplanering.

Se hela svaret på marathon.se

Vilka träningsmetoder finns det?

Träningsmetoder
  • Antagonistmetoden.
  • Chockningsmetoden.
  • Delrepsmetoden.
  • Dropsetmetoden.
  • Föruttröttningsmetoden.
  • Giant set-metoden.
  • Instinktiva metoden.

Se hela svaret på sv.wikipedia.org

Vilka delar ska ett helt träningspass bestå av?

Här lägger du din primära träning för dagen, till exempel 1-2 st tunga baslyft. Här vilar du som vanligt mellan seten för maximal kvalitet i träningen, och övningarna supersettas inte heller (nödvändigtvis).
...
Smartare träningspass
  • Uppvärmning.
  • Primär träning.
  • Komplettering.
  • Finisher (i mån av tid)

Se hela svaret på styrkelabbet.se
Föregående artikel
Får man mer leverfläckar när man blir äldre?
Nästa artikel
Vad ska finnas i en Omvårdnadsanamnes?