Vilka faktorer påverkar maxpuls respektive vilopuls?

Frågad av: Mirjam Hermansson  |  Senaste uppdatering: 2 maj 2022
Betyg: 4.9 av 5 (47 betyg)

Maxpuls är kort sagt det högsta antalet slag som ditt hjärta kan slå per minut.
...
Faktorer som påverkar din maxpuls:
  • Ålder.
  • Dina gener.
  • Högre vilopuls.
  • Längd och kroppsstorlek.
  • Altitud d.v.s hur högt över havet du befinner dig.
  • Form.
  • Rökning.

Se hela svaret på pteducation.se

Har man högre maxpuls om man är vältränad?

Maxpulsen ligger på ungefär 220 slag minus ålder, det vill säga en 30-åring har en maxpuls cirka 190 slag per minut. För en vältränad person kan det innebära att det pumpas upp mot 30-35 liter blod varje minut.

Se hela svaret på idrottsforskning.se

Kan man påverka sin maxpuls?

För att uppskatta maxpulsen går det generellt att räkna på 226 minus din ålder. Men då det finns en stor variation i maxpulsen mellan personer i samma ålder, bör du träna ett par pass innan du hittat din maxpuls. Maxpulsen är genetisk och minskar med stigande ålder men inte lika mycket med regelbunden träning.

Se hela svaret på kristinedal.nu

Vad är normal vilopuls och maxpuls?

En normal vilopuls brukar ligga på ca 60–80 slag i minuten, men det är ganska individuellt. Okej, men vad är då maxpulsen? Den maximala pulsen som uppnås vid ansträngning kallas maxpuls. Detta högsta antal slag som ditt hjärta kan slå är också individuellt och till viss del genetiskt.

Se hela svaret på stc.se

Vad kan påverka Vilopulsen?

En genomsnittlig vilopuls ligger på mellan 50 och cirka 90 slag per minut och påverkas av olika faktorer, varav de två största är hur vältränad du är och om du röker eller snusar. Nikotin får vilopulsen att gå upp och en god kondition gör att den går ner.

Se hela svaret på actic.se

Kondition Puls & Pulszoner - Träningslära 1

42 relaterade frågor hittades

Vad orsakar hög vilopuls?

Hög puls kan ha många olika orsaker. Det är till exempel normalt att du får ökad puls vid träning, efter koffeinintag eller vid stress. Du kan också få förhöjd puls efter större blodförlust, vid smärta, av vissa läkemedel eller sjukdomar. Bradykardi kan orsakas av exempelvis syrebrist, nedkylning eller förgiftning.

Se hela svaret på kry.se

Hur sänker man vilopuls?

Hur sänker du en vilopuls som är för hög? Det korta svaret är träning. Och då särskilt konditionsträning. För att snabbt sänka pulsen krävs minst tre konditionspass per vecka där du når maxpuls.

Se hela svaret på stc.se

Vad är en bra maxpuls?

Maxpulsen är ärftlig och sjunker i takt med att du blir äldre, i genomsnitt ett slag per år. Maxpulsen säger inte något om din fysiska kapacitet, men du behöver den som referens när du ska räkna ut vilken arbetspuls du bör ha för att nå en viss träningseffekt, till exempel ökat syreupptag i musklerna.

Se hela svaret på marathon.se

Vad är en bra Träningspuls?

När du vet din vilopuls och maxpuls, kan du räkna ut din rätta träningspuls. Vilken puls ska man ha? För nybörjare och lätta pass, bör den ligga på 50 – 70 % av din maxpuls, medan du som tränar mer intensivt och regelbundet kan få upp den till 70 – 85 % av maxpulsen.

Se hela svaret på produktexperter.se

Vad ska man ha i maxpuls?

Den kanske vanligaste formeln för att beräkna, eller rättare sagt uppskatta, maxpulsen är att ta 220 minus sin ålder. = 193 slag/min är alltså maxpulsen för en person som är 20 år gammal. Om man inte vill utföra ett maxpulstest kan denna formel användas för att uppskatta sin maxpuls.

Se hela svaret på actifys.se

Är det farligt att träna med hög puls?

Börja passet lugnt och öka farten vartefter pulsen sjunker. Hög höjd. På hög höjd är pulsen hög. Det är inte farligt men ett tecken på att man ska skruva ner farten.

Se hela svaret på ericstorvall.com

Vill man ha hög eller låg maxpuls?

Din individuella maxpuls sjunker med åldern. Du kan alltså vara 40 år ha 200 i maxpuls och vara oerhört vältränad, men även 20 år och ha 170 i maxpuls och vara fruktansvärt otränat. Att ha hög maxpuls är varken bra eller dåligt, utan varierat från person till person.

Se hela svaret på jogg.se

Hur hög puls vid löpning?

Varje zon har en specifik träningseffekt och baseras på hur nära du ligger din maxpuls på träningen. Om du till exempel har en maxpuls på 180 slag/minut och vill träna i zonen 60–70 procent ska din puls ligga på mellan 108 och 126 slag i minuten under träningen.

Se hela svaret på runacademy.se

Vilken puls ska man ligga på för att bränna fett?

Puls och träning för att bränna fett

För maximal förbränning bör du ligga på drygt hälften av din maxpuls. Din maxpuls räknar du ut genom att dra av din ålder från 220. Är du 30 år så är din maxpuls runt 190 slag/minut. Du bör då ligga på mellan 100-110 slag/minut för maximal förbränning.

Se hela svaret på worldofshape.se

Vad innebär högintensiv träning?

Högintensiv intervallträning förbättrar konditionen och minskar risken för kroniska sjukdomar lika bra eller bättre än tidsödande uthållighetsträning. Nya forskningsrön visar att träningspass under tio minuter ger effekt.

Se hela svaret på idrottsforskning.se

Vad räknas som hög puls i vila?

En normal vilopuls kan variera från 40 till 100 slag per minut. Åldern, den fysiska konditionen och många andra faktorer påverkar vilopulsen. Om pulsen ökar till mer än 100 slag per minut talar man om takykardi, det vill säga hjärtrusning, vilket vanligen känns som hjärtklappning.

Se hela svaret på sydansairaala.fi

Varför hög puls utan ansträngning?

Ibland är orsakerna uppenbara och helt naturliga, som vid fysisk ansträngning. Ångest, oro och stress är andra mycket vanliga förklaringar till hjärtklappning. Då handlar det om ökad adrenalinutsöndring och förhöjd puls som gör att hjärtat slår snabbare – utan att det är något fel på hjärtat eller farligt för kroppen.

Se hela svaret på kry.se

Vad är en Borgskala?

Borgskalan är ett sätt att själv uppskatta sin ansträngning som kan användas vid pulshöjande träning och även vid annan träning. Enkelt uttryckt känner du efter på en skala mellan 11 och 20 där 11 är lätt och 20 är ditt absoluta max.

Se hela svaret på elsa.science

Kan man ha 200 i maxpuls?

Är maxpulsen 200, kan ditt hjärta slå 200 gånger på en minut när det pressas till max. Maxpulsen säger inget om din form, och den kan inte förbättras. Den kan dock användas för att anpassa din träning, om du till exempel vill springa med en viss intensitet. Det finns olika formler för beräkning av maxpulsen.

Se hela svaret på iform.se

Är det farligt att ha hög puls länge?

Innan vi tittar på det tänkte vi kort berätta om när en hög vilopuls respektive låg vilopuls kan vara farligt. Takykardi är den medicinska termen för onormalt hög hjärtfrekvens. Har du en högre vilopuls än 100 brukar det räknas som en för hög vilopuls. Det kan vara förvärvat eller också medfött.

Se hela svaret på pteducation.se

Hur länge kan man ligga på maxpuls?

Det är bra att veta din maxpuls eftersom man ofta pratar om att springa i ett tempo motsvarande en viss procent av maxpulsen. – Den vanligaste formeln för att räkna ut din maxpuls är 220 minus din ålder, men du ska vara medveten om att den inte alltid stämmer då det kan skilja med flera slag både uppåt och nedåt.

Se hela svaret på sportamore.com

Kan man komma upp i maxpuls?

Pulsträning – Så gör du ett maxpulstest
  1. Värm upp ordentligt i 10–15 minuter.
  2. Gör några korta stegringslopp där tempot ökas snabbt till nära sprintfart för att förbereda musklerna för hårdkörning.
  3. Spring fyra 4-minutersintervaller med 3 eller 4 minuters vila mellan varje intervall.

Se hela svaret på actic.se

Vad är Hjärtpuls?

Vad som avgör pulsen

Hjärtslagen påverkas av parasympatiska eller sympatiska nervsystemet, beroende på om kroppen eller psyket är i vila eller under ansträngning. Eftersom hjärtat pumpar ut blodet med dess hjärtslag i vågor, kan dessa blodvågor kännas i blodådrorna.

Se hela svaret på sv.wikipedia.org

Vad är Tröskelpuls?

Vad är tröskelpuls? Tröskeln definieras som den intensitet (d v s löphastighet) du kan hålla under lång tid utan att mjölksyranivåerna i blodet stiger successivt. Den puls du har och kan behålla i uppemot 60 minuter utan att känslan av mjölksyra tar över är din tröskelpuls.

Se hela svaret på lopskolan.se

Hur träna Anaerobiskt?

Anaerob träning är löpning när du gör maxlopp och vid hårda intervaller med lång vila. Mjölksyra bildas även när man öppnat för hårt i ett lopp och blir stum eller i spurten av ett långlopp. Det som förbättras framförallt vid anaerob träning är muskelns förmåga att tåla mjölksyra och att buffra pH.

Se hela svaret på runacademy.se
Föregående artikel
Hur blir man av med vallningar?
Nästa artikel
Hur lång tid innan man går i pension ska man säga upp sig?